Preview

ECONOMICS. LAW. SOCIETY

Advanced search

From Corporate Social Responsibility to Corporate Sustainable Management: the Retrospective of Legal Regulation

https://doi.org/10.21686/2411-118X-2024-3-69-74

Abstract

When forming institutions of social responsibility of participants in market relations, as well as sustainable corporate governance, the Russian business community, lawyers and legislators could not rely on domestic traditions, experience and concepts, due to their absence. This predetermined the orientation towards Western experience, which was adapted with significant features associated with the weakness of civil society institutions, the lack of incentives for Russian business to demonstrate social responsibility and the transition to sustainable corporate governance. The presence of codes and declarations, the holding of one-time actions, even among large companies, does not indicate a systematic approach to the implementation of social responsibility, and the single inclusion of directors for sustainable development on the staff indicates a transition to a new form of corporate governance. The state, as the author believes, takes a generally passive position, leaving these issues in the sphere of soft regulation. The author offers his own vision of further legal construction of a conceptual model of sustainable corporate governance.

About the Author

A. V. Petrova
Gazprom Social Initiatives Support Fund
Russian Federation

Deputy Director for Legal and Property Relations 

101, building 3, Vernadskogo Avenue, Moscow, 119526



References

1. Иванова Е. А. Корпоративные этические кодексы в управлении российскими компаниями // Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент. – 2014. – № 2. – С. 164–190.

2. Касаткина А. С., Рудерман И. Ф. Кодексы корпоративной этики транснациональных компаний: сравнительно-правовой контент-анализ // Российский юридический журнал. – 2022. – № 5 (146). – С. 131–139.

3. Киварина М. В. Корпоративная социальная ответственность // Экономический журнал. – 2011. – № 23. – С. 116–121.

4. Мамедова Н. А., Мухамедова С. В. Корпоративная социальная ответственность российских компаний: соответствие социальным ожиданиям // Концепт. – 2017. – № 7. – С. 32–38.

5. Морозов А. А. Регулирование корпоративной социальной ответственности в России за последние годы // Экономика и бизнес: теория и практика. – 2021. – №1–2. – С. 6–10.

6. Овод И. В., Свидерский О. А., Зайцев В. А. Государственное регулирование корпоративных отношений в РСФСР // Теория и практика современной науки. – 2019. – № 6 (48). – С. 358–364.

7. Савин Е. И. Развитие корпоративной социальной ответственности в условиях мирового финансового кризиса // Российское предпринимательство. – 2009. – № 11-2. – С. 10–17.

8. Салимова T. A., Ольховикова Н. Б. Инструменты системной деятельности по улучшению в области социально ответственного поведения организации // Стандарты и качество. – 2012. – № 12 (906). – С. 74–78.

9. Fleming P., Jones M. T. The End of Corporate Social Responsibility: Crisis and Critique. – London : SAGE Publications Ltd., 2013.

10. Porter M. E., Kramer M. R. The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. – Harvard Business Review, 2006.


Review

For citations:


Petrova A.V. From Corporate Social Responsibility to Corporate Sustainable Management: the Retrospective of Legal Regulation. ECONOMICS. LAW. SOCIETY. 2024;9(3):69-74. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2411-118X-2024-3-69-74

Views: 34


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2411-118X (Print)