Realization of the Right to Receive Online Education by Persons Serving Sentences in Places of Deprivation of Liberty
https://doi.org/10.21686/2411-118X-2024-3-28-33
Abstract
The development of digital technologies and the openness of the media space are transforming the education system and involving an increasing number of people in online education, including providing an opportunity for persons in prison to become a subject of such an educational process. The relevance of the topic is due to the fact that currently the educational process in educational institutions can be implemented through the use of remote technologies, which gives convicts in places of deprivation of liberty the right to receive online education. The authors of the article postulate that in conditions of deprivation of liberty, educational processes, including the use of remote technologies, act as one of the important institutions for the resocialization of the personality of convicts, who, represented by the territorial bodies of the Federal Penitentiary Service of Russia, should be assisted in the realization of this right. The realization of the right of convicts to receive education in a distance format has its own peculiarities, taking into account the specifics of the internal regulations of the correctional institution. The works of scientists in the field of penitentiary law N. A. Krainova, T. N. Volkova, R. A. Romashova, E. V. Abramov are devoted to the issues of education in places of detention. The scientific works of L. K. Fortova, A. S. Tymoshchuk, A. M. Yudina consider the features of the distance learning process and the use of digital technologies in educational activities. The subject of the research in this article is the legal norms governing the rights of persons serving sentences in places of deprivation of liberty to receive education through digital technologies. The methodological basis of this work consists of general scientific and special research methods: the conceptual and terminological method, the formal logical method, the methods of analysis and synthesis, the method of generalization. The authors of the article conclude that the development of the technical base and mechanisms for the realization of the right of convicts to study in a digital environment is one of the tasks of the Federal Penitentiary Service of Russia
About the Authors
L. V. RaschupkinaRussian Federation
PhD in Law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Civil Law Disciplines of the PRUE; Associate Professor of the Department of Philosophy, Political Science, Sociology named after G. S. Arefieva of the National Research University “Moscow Power Engineering Institute”
36 Stremyanny Lane, Moscow, 117997,
13 Krasnokazarmennaya Street, Moscow, 111250
S. V. Komissarova
Russian Federation
Senior Lecturer of the Department of Civil Law Disciplines of
67e B. Nizhegorodskaya Street, Vladimir, 600020
E. N. Moroz
Russian Federation
Cadet
67e B. Nizhegorodskaya Street, Vladimir, 600020
References
1. Алексеев С. Л. Дистанционные формы обучения в пенитенциарных учреждениях ФСИН России: проблемы реализации // Казанский педагогический журнал. – 2011. – № 3 (87). – С. 117–123.
2. Волкова Т. Н. Ресоциализация осужденных как мера профилактики преступности и цель уголовного наказания // Правовая культура. – 2007. – № 2 (3). – С. 102–109.
3. Егорычев А. М., Ростовская Т. К. Перспективы развития профессионального образования в условиях глобализации мирового сообщества // ЦИТИСЕ. – 2021. – № 1 (27). – С. 55–64.
4. Зауторова Э. В. Экономическое воспитание осужденных в местах лишения свободы // Научное обеспечение психолого-педагогической и социальной работы в уголовно-исполнительной системе : сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (Рязань, 30 марта 2018 г.) / под общ. ред. Т. В. Кирилловой. – Рязань : Академия ФСИН России, 2018. – С. 79–86.
5. Ивасенко Я. С. Общее и профессиональное образование, профессиональное обучение как средства исправления осужденных к лишению свободы: дис. … канд. юрид. наук. – Рязань, 2014.
6. Крайнова Н. А. Ресоциализация осужденных в условиях постиндустриального (информационного) общества: от идеи до воплощения // Уголовно-исполнительное право. – 2021. – Т. 16. – № 1. – С. 34-43.
7. Первова Д. В. Проблемы профессиональной подготовки осужденных в отечественных пенитенциарных учреждениях // Вузовская наука как составной элемент подготовки специалистов : материалы XVII Международной научно-теоретической конференции курсантов, студентов и слушателей. – Псков, 2022. – С. 163–165.
8. Ромашов Р. А. Пенитенциарная социализация и постпенитенциарная ресоциализация лиц, осужденных к наказанию в виде лишения свободы // Юридическая наука: история и современность. – 2018. – № 7. – С. 181–194.
9. Тимощук А. С. COVID-19: цифровые трансформации в образовании // Классический университет: история и современность. – Ижевск, 2021. – С. 403–405.
10. Фортова Л. К., Комиссарова С. В. Опыт применения методик преподавания юридических дисциплин для формирования цифровых компетенций курсантов ведомственных вузов // Педагогический журнал. – 2022. – Т. 12. – № 5-1. – С. 920–927.
11. Фортова Л. К., Юдина А. М. Методология цифровой социализации личности // Вестник Владимирского государственного университета имени Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых. Серия: Педагогические и психологические науки. – 2023. – № 55 (74). – С. 63–0.
12. Щепкина Н. К. Модернизация системы непрерывного образования в местах лишения свободы // Вестник Амурского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. – 2014. – № 66. – С. 42–47.
13. Юдина А. М. Актуальные проблемы цифрового воспитания студентов в современных условиях // Перспективы науки. – 2023. – № 7 (166). – С. 187–189.
Review
For citations:
Raschupkina L.V., Komissarova S.V., Moroz E.N. Realization of the Right to Receive Online Education by Persons Serving Sentences in Places of Deprivation of Liberty. ECONOMICS. LAW. SOCIETY. 2024;9(3):28-33. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2411-118X-2024-3-28-33