Legal Regulation of Virtual Objects Related to Computer Games and Protection of User Rights
Abstract
The article discusses the problems of the legal regulation of virtual objects connected with computer games and the user rights protection in different countries. The study is carried out using the system method, analysis, synthesis, and the comparative legal method, due to which four main approaches applied by the courts and theories that explain the application of these approaches are identified. It is revealed that the Russian courts refer either to paragraph 1 of Art. 1062 of the Civil Code of the Russian Federation or the terms of the user agreement, also both approaches can be applied simultaneously. The author analyses examples of the legal regulation of virtual objects in countries such as China, France, the USA and other. The novelty of the study lies in the consideration and analysis of recent court practice and the relevant issues related to virtual objects that are discussed in different countries. Disadvantages in the Russian courts’ qualification of the studied relations are disclosed and options for improving legislation in this area are suggested. It is proposed to apply the unjust enrichment rules to such relations and to formulate the main provisions of the legal regulation of virtual objects in the legislation at the national and international levels.
About the Author
A. N. ToroptsevaRussian Federation
Master Student of the Faculty of Economics and Law of the PRUE
36 Stremyanny Lane, Moscow, 117997
References
1. Горохова О. Н. «Игровое имущество» как разновидность «виртуального имущества». – URL: https://kommentarii.org/2019/02/e-commerce/page126.html (дата обращения: 11.12.2019).
2. Горохова О. Н. Правовая природа «виртуальной собственности» как объекта гражданских прав. – URL: https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2016/data/8636/uid93830_report.pdf (дата обращения: 11.12.2019).
3. Дюранске Б. Т., Кейн Ш. Ф. Виртуальные миры, реальные проблемы // Правоведение. – 2013. – № 2 (307). – С. 115–134.
4. Зайцев А. Цифровые рынки и право. В Китае вступило в силу новое регулирование в отношении виртуальных loot box’ов, аналогов которому нет в мире. – URL: https://zakon.ru/blog/2017/5/9/digital_market_law_v_kitae_vstupilo_v_silu_novoe_regulirovanie_v_otnoshenii_virtualnyh_loot_boxov_an_58685 (дата обращения: 08.12.2019).
5. Киберспортивные державы. Страны – лидеры в киберспорте. – URL: https://www.cybersport.ru/other/articles/mirovye-kibersportivnye-derzhavy-kakie-strany-lidery-v-kibersporte (дата обращения: 07.12.2019).
6. Лисаченко А. В. Право виртуальных миров: новые объекты гражданских прав // Российский юридический журнал. – 2014. – № 2 (95). – С. 104110.
7. Магазин Blizzard. – URL: https://eu.shop.battle.net/ru-ru/product/world-of-warcraft-pet-dottie?utm_campaign=marketing-global-wowcharity19&utm_source=blizzard.com&utm_medium=referral#techspecs (дата обращения: 11.12.2019).
8. Объявление о корректировке вероятности извлечения карт из комплектов карт. – URL: https://hs.blizzard.cn/articles/20/9546 (дата обращения: 08.12.2019).
9. Похитители танков. За кражу аксессуаров компьютерных игр будет грозить уголовное наказание. – URL: https://rg.ru/2019/09/16/v-rf-vvedut-ugolovnoe-nakazanie-za-krazhu-predmetov-v-kompiuternyhigrah.html (дата обращения: 11.12.2019).
10. Публичность вероятности получения предметов в соответствии с требованиями новой политики Министерства культуры. – URL: https://www.dota2.com.cn/article/details/20170502/194771.html (дата обращения: 08.12.2019).
11. Савельев А. И. Правовая природа виртуальных объектов, приобретаемых за реальные деньги в многопользовательских играх // Вестник гражданского права. – 2014. – Т. 14. – № 1. – С. 127–150.
12. Семенюта Б. Онлайн-игры: правовая природа отношений // Интеллектуальная собственность. Авторское право и смежные права. – 2014. – № 8. – С. 38–45.
13. Скандал вокруг Star Wars Battlefront II. В 8 актах. – URL: https://futurist.ru/articles/1266-skandalvokrug-star-wars-battlefront-ii-v-8-aktah (дата обращения: 09.12.2019).
14. ТОП-10 самых крупных призовых фондов в истории киберспорта. – URL: https://tech.informator.ua/2019/08/03/top-10-samyh-krupnyh-prizovyh-fondov-v-istorii-kibersporta/ (дата обращения: 11.12.2019).
15. Ban Kids from Loot Box Gambling in Games. – URL: https://www.bbc.com/news/technology-49661870 (дата обращения: 09.12.2019).
16. At Valve We Make Games, Steam, and Hardware. – URL: https://www.valvesoftware.com/ru/about (дата обращения: 10.12.2019).
17. Belgian Gaming Commission Rules after Analysis: Paying Loot Boxes are Games of Chance. – URL: https://www.gamingcommission.be/opencms/opencms/jhksweb_en/gamingcommission/news/news_0061.html (дата обращения: 09.12.2019).
18. Bentham J. An Introduction to the Principles of Morals and Legislation. – URL: https://socialsciences.mcmaster.ca/econ/ugcm/3ll3/bentham/morals.pdf (дата обращения: 08.12.2019).
19. Cifrino Ch. J. Virtual Property, Virtual Rights: Why Contract Law, Not Property Law, Must be the Governing Paradigm in the Law of Virtual Worlds. – URL: https://lawdigitalcommons.bc.edu/bclr/vol55/iss1/7/ (дата обращения: 08.12.2019).
20. EA's day of Reckoning is Here After «Star Wars» game uproar, $3 billion in stock value wiped out. – URL: https://www.cnbc.com/2017/11/28/eas-day-of-reckoning-is-here-after-star-wars-game-uproar.html?__source=twitter%7Cmain (дата обращения: 09.12.2019).
21. Entropia Universe: как мы пытались заработать в MMO. – URL: https://stopgame.ru/show/100064/entropia_universe_kak_my_pytalis_zarabotat_v_mmo (дата обращения: 09.12.2019).
22. Gaming Loot Boxes: What Happened when Belgium Banned Them? – URL: https://www.bbc.com/news/newsbeat-49674333 (дата обращения: 09.12.2019).
23. International e-Sports Federation. – URL: https://www.ie-sf.org/about/ (дата обращения: 07.12.2019).
24. League of Legends. Условия использования. – URL: https://ru.leagueoflegends.com/ru/legal/termsofuse (дата обращения: 09.12.2019).
25. Locke J. Two Treatises of Government. – URL: http://www.yorku.ca/comninel/courses/3025pdf/Locke.pdf (дата обращения: 08.12.2019).
26. Radin M. J. Property and Personhood, 34 Stan. L. Rev. 957, 1982. – URL: https://cyber.harvard.edu/IPCoop/82radi.html (дата обращения: 08.12.2019).
Review
For citations:
Toroptseva A.N. Legal Regulation of Virtual Objects Related to Computer Games and Protection of User Rights. ECONOMICS. LAW. SOCIETY. 2020;5(3):89-98. (In Russ.)