The Main Elements of Advertising Legal Relations (Subject, Subjects, Rights and Obligations, Responsibility of the Parties)
https://doi.org/10.21686/2411-118X-2023-1-50-57
Abstract
The article is dedicated to the most controversial issues of legal regulation in the field of production, placement and distribution of advertising. These include questions on the of subjects of advertising legal relations - whether it includes, in addition to advertisers, advertising producers and advertising agencies, other persons. The article also analyzes the issue of distinguishing between advertising and information after the entry into legal force of the new provisions of the Federal Law "On Advertising" (paragraphs 13 and 14 of Article 3 of this law). Concerning the production of advertising, the author understands it as the whole process of its creation, from the creation of sketches and ending with the manufacture of promotional products. This is in line with the practice of full and parttime advertising agencies. The list of subjects of advertising legal relations, consisting of an advertiser, an advertising producer and an advertising distributor, based on the provisions of the Federal Law "On Advertising" is incomplete. The author explores the issue of classifying advertisers, advertising producers and advertising distributors as such consumers and self-regulatory organizations.
About the Author
K. I. NaletovRussian Federation
PhD in Law, Associate Professor of the Department of Civil Legal Disciplines, 36 Stremyanny Lane,Moscow, 117997;
Senior Researcher of the Department of Comparative Legal Studies, Senior Lecturer of the Department of State Studies, General Legal and Socio-Humanitarian Disciplines, 44 B. Cheremushkinskaya Street, 117218, Moscow
References
1. Василькова С. В. Проблемы защиты интересов группы лиц в арбитражном процессе // Ученые записки Санкт-Петербургского имени В. Б. Бобкова филиала Российской таможенной академии. – 2012. – № 4 (44). – С. 73–83.
2. Вилкова Н. Г. Договорное право в международном обороте. – М.: Статут, 2004.
3. Гегель Г. В. Ф. Соч. – М.; Л., 1935. – Т. 8.
4. Губин Е. П. Предмет предпринимательского права: современный взгляд // Предпринимательское право. – 2014. – № 2. – С. 9–14.
5. Губин Е. П. Правовые проблемы государственного регулирования рыночной экономики и предпринимательства: дис. ... д-ра юрид. наук. – М., 2005.
6. Каменский М. А. Гражданско-правовое регулирование производства и распространения рекламы на территории Российской Федерации: дис. … канд. юрид. наук. – М., 2019.
7. Копылов В. А. О модели гражданского оборота информации // Журнал российского права. – 1999. – № 9.
8. Кузнецов М. М. К вопросу ответственности за ненадлежащую рекламу // Ленинградский юридический журнал. – 2015. – № 4. – С. 90–98.
9. Курбанов Р. А., Налетов К. И. Развитие конституционных принципов в сфере регулирования экономики // Журнал Белорусского государственного университета. Право. – 2019. – № 3. – С. 38–42.
10. Морозов А. А. Правовое регулирование рекламной деятельности в Российской Федерации. – СПб.: ИВ ЭСЭП, Знание, 2006.
11. Мехтиев М. Г. Международная денежно-кредитная система, основанная на правилах разумной политики // Экономика. Право. Общество. – 2019. – № 1(17). – С. 88–94.
12. Филиппова С. Ю. Фирменное право России. – М.: Статут, 2016.
13. Хабриева Т. Я. Правовое измерение научного прогресса // Журнал зарубежного законодательства и сравнительного правоведения. – 2009. – № 2.
14. Харитонова Ю. С. Коммерческое обозначение в РФ: критерии охраноспособности в законодательстве и практике // Коммерческое право: Научно-практический журнал. – 2015. – № 1(16). – С. 65–66.
Review
For citations:
Naletov K.I. The Main Elements of Advertising Legal Relations (Subject, Subjects, Rights and Obligations, Responsibility of the Parties). ECONOMICS. LAW. SOCIETY. 2023;8(1):50-57. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2411-118X-2023-1-50-57