Virtual and Augmented Reality – Modern Meaning for Copyright
https://doi.org/10.21686/2411-118X-2022-4-15-19
Abstract
This article discusses the features of the legal regulation of virtual and augmented reality objects. Special attention is paid to aspects related to copyright protection virtual objects. The author notes that current technologies are developing very quickly. Virtual and augmented reality have become our daily routine. Unfortunately, legal science and legislation do not keep up with reality, and copyright protection problems in virtual world have not been practically settled at the moment. In practice, the turnover of virtual objects is subject to disputes. The applicable provisions of "real" legislation do not fully correspond to the specifics of the virtual world and it`s objects. This makes necessary to reform the current legislation in order to introduce the norms relating specifically to virtual objects. The article discusses the features of virtual objects, shows the importance of special regulation of these objects and the impossibility of using existing norms for such regulation. The methods that can be used in the current situation, when special regulatory measures have not yet been stipulated, are also disclosed. Anyway their development will take quite a long time, where more problems associated with the use of virtual objects can arise.
About the Author
P. G. HelengovskiyRussian Federation
PhD in law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Civil Law Disciplines of the PRUE
36 Stremyanny Lane, Moscow, 117997
References
1. Гринь Е. С., Королева А. Г. Формирование базовых моделей охраны технологий виртуальной и дополненной реальности в сфере права интеллектуальной собственности // Актуальные проблемы российского права. – 2019. – № 6. – С. 90–97.
2. Коган К. Е. К вопросу о правовом режиме виртуальных объектов права интеллектуальной собственности // Актуальные проблемы частноправового регулирования : материалы Международной VI научной конференции молодых ученых (г. Самара, 28–29 апреля 2006 г.). – Самара : Универс-групп. – 2006. – С. 307–309.
3. Комментарий к Гражданскому кодексу Российской Федерации (учебно-практический). Части первая, вторая, третья, четвертая (постатейный) / под ред. С. А. Степанова. – 2-е изд., перераб. и доп. – М. : Проспект, 2009.
4. Лисаченко А. В. Право виртуальных миров: новые объекты гражданских прав. – М. : Юрайт, 2015.
5. Рузакова О. А., Гринь Е. С. Вопросы защиты интеллектуальной собственности в области технологий виртуальной и дополненной реальности // Вестник Пермского университета. – 2020. – № 49. – С. 502–521.
Review
For citations:
Helengovskiy P.G. Virtual and Augmented Reality – Modern Meaning for Copyright. ECONOMICS. LAW. SOCIETY. 2022;7(4):15-19. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2411-118X-2022-4-15-19