Preview

ECONOMICS. LAW. SOCIETY

Advanced search

Harmonization of Legal Bases for Release into Circulation and Exploitation of Small Vessels as a Factor of Interaction in the Field of Digital Information Technologies of the EEA Member States (Problematic Aspects)

Abstract

The article deals with the problem aspects of integration processes, related to the implementation of the provisions of the Technical regulations of the Customs Union "On the Safety of Small-sized Vessels”; the possibilities of increasing the efficiency of information interaction among the EEU member countries using digital technologies are analyzed; proposals to modernize the legal model of "transport real estate", to improve national systems of state registration of watercraft are made. The work speaks of a full-fledged solution to the problem through the implementation of the provisions of the Regulation in the framework of the harmonization of national civil legislation, as well as the revision of Article 130 of the Civil Code of the Russian Federation (Article 130 of the Civil Code of the Republic of Belarus and Article 117 of the Republic of Kazakhstan). The adoption of a consolidated normative legal act by the member states of the Eurasian Economic Union that establishes economically justified, unified and clear criteria for classifying vessels as small-sized, and of their classification, survey and registration, which creates conditions for the effective use of digital information technologies in the field of transport security, could be the proposed legal solution.

About the Author

V. B. Levitin
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation

PhD of Law, Associate Professor of the Department of State Legal and Criminal Legal Disciplines

36 Stremyanny Lane, Moscow, 117997



References

1. Вертинская Т. С. Институциональные факторы экономической интеграции регионов стран – членов ЕАЭС // Россия: тенденции и перспективы развития. Ежегодник : сборник трудов. – М., 2017. – С. 220–225.

2. Гвоздева Е. И., Алексахина В. Г. Интеграционные процессы между Россией, Белоруссией и Казахстаном – основной механизм сотрудничества в рамках Таможенного союза // Перспективы, организационные формы и эффективность развития сотрудничества вузов стран Таможенного союза и СНГ : сборник научных трудов Международной научно-практической конференции. – Королев : Технологический университет, 2013. – С. 170–174.

3. Гражданский кодекс Российской Федерации. Часть первая. Научно-практический комментарий / отв. ред. Т. Е. Абова, А. Ю. Кабалкин, В. П. Мозолин. – М. : БЕК, 2009.

4. Зудинова К. Ю., Балабина Л. А. Возможности расширения международного сотрудничества в секторе маломерного судостроения путем разрешения проблем реализации технического регламента // Новое слово в науке: перспективы развития. – 2014. – № 2 (2). – С. 248–251.

5. Кузьминых В. Е. Опыт и перспективы развития таможенного союза между Россией, Белоруссией и Казахстаном // Запад-Россия-Восток : политическое, экономическое и культурное взаимодействие : материалы VI Международной научно-практической конференции. – Тольятти : ТСГУ 2012. – С. 220–224.

6. Пастухова Н. Б. О формировании правовой системы союзного государства, образуемого Россией и Белоруссией // Право и образование. – 2002. – № 6. – С. 172–179.

7. Ревенко Н. С. Проблематика интеграционного взаимодействия в деятельности аналитических центров стран – членов ЕАЭС // Вопросы новой экономики. – 2016. – № 4 (40). – С. 33–39.

8. Терениченко А. А. Пути гармонизации нормативной правовой базы России и других странчленов ЕАЭС в сфере регулирования экономической деятельности // Аграрное и земельное право. – 2016. – № 6 (138). – С. 59–62.

9. Хромова Н. М. О криминализации нарушений при пользовании маломерными судами на водных объектах // Законодательство и экономика. – 2016. – № 11. – С. 28–40.


Review

For citations:


Levitin V.B. Harmonization of Legal Bases for Release into Circulation and Exploitation of Small Vessels as a Factor of Interaction in the Field of Digital Information Technologies of the EEA Member States (Problematic Aspects). ECONOMICS. LAW. SOCIETY. 2018;(2):35-43. (In Russ.)

Views: 206


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2411-118X (Print)